خمیر مایه ۱۰ کیلویی

قیمت خمیر مایه ۱۰ کیلویی

خمیر مایه یا همان مخمر یکی از اصلی‌ترین مواد در تهیه نان و شیرینی است که این روزها در سرتاسر دنیا استفاده می‌شود. این خمیر با اضافه شدن به آرد، آب و موادی دیگر فعال می‌شود. در مقاله پیش‌رو قرار است که انواع خمیر مایه را به شما معرفی کنیم و سپس به سراغ قیمت خمیر مایه ۱۰ کیلویی می‌رویم پس با ما همراه باشید.

خمیر مایه نان

در گذشته نانواها برای پوک کردن نان از جوش شیرین استفاده می‌کردند زیرا جوش شیرین قیمت مناسب‌تری داشت و استفاده از آن نیز آسان‌تر بود اما از آنجایی که استفاده بیش از حد از جوش شیرین موجب ایجاد بیماری‌های مختلفی مثل زخم معده ، سرطان معده و روده، کم خونی ، پوکی  استخوان و مشکلات کلیوی می‌شود خارج از ایران استفاده از آن ممنوع شد اما متاسفانه استفاده از آن همچنان در ایران رایج است اما استفاده از خمیر مایه این گونه نیست و هیچ گونه عوارضی ندارد و

ارزش غذایی نان را بالا می‌برد. یادتان باشد که کار کردن با خمیر مایه یک هنر است و چنان چه قصد استفاده از آن را دارید باید به مواردی مثل عوامل محیطی، اصولی ورز دادن وخوب فعال کردن توجه کنید. خمیر مایه بعد از آماده شدن نیز به مراقبت نیاز دارد زیرا به دمای محیط واکنش نشان می‌دهد.

انواع مخمر مایه

مخمرها انواع مختلفی دارند که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

  • مخمر تر یا فشرده: این نوع مخمر از صاف کردن محلول خامه‌ای مثل مخمر به وجود می‌آید؛ رطوبت این مخمر بین ۷۰ تا ۷۵ درصد است و باید در دمای ۱ تا ۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود و همیشه یک تهویه برای بیرون بردن گرمایی که طی تنفس مخمر به وجود می‌آید درنظر بگیرید. مخمر در چنین وضعیتی نزدیک به ۳ هفته بدون تغییر می‌ماند.
  • مخمرمایع: این نوع مخمر در واقع یک محلول رقیق شده از سلول‌های مخمر به وسیله آب است. نانوایی‌ها از این نوع مخمر تنها در صورتی که به تانکر دارای سیستم خنک کننده مجهز باشند می‌توانند استفاده کنند.
  • مخمر خشک: مخمر خشک به دو شکل فوری و معمولی وارد بازار می‌شود. این مخمر در گونه‌های مختلفی تولید می‌شود تا بتوانند درجه‌های بالا را نیز تحمل کنند. رطوبت این مخمر خیلی کم و بین ۳ تا ۸ درصد است. این مخمر قبل از این که به مواد دیگر اضافه شود باید فعال شود. به همین دلیل باید با مقداری آب، آرد و شکر مخلوط شود و حدود ۱۵ دقیقه بماند. شایان به ذکر است مخمر خشک در ازای هر ماه ماندن ۷ درصد از اثر خود را از دست می‌دهد پس قبل از خرید مقدار‌های زیاد به این نکته توجه کنید.

نکات مهم در استفاده از خمیر مایه

  • اگر نان باکیفیتی می‌خواهید و نانتان به اندازه کافی پف کند باید خمیر را در محیطی مناسب و گرم قرار دهید. زمان استراحت خمیر در محیط ایده‌آل در دستورات داده شده است چنان چه گمان می‌کنید محیط مورد نظر سرد است باید زمان استراحت را بیشتر کنید. شما می‌توانید در فصل سرما دو دقیقه فر خود را روی درجه ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار دهید و سپس آن را خاموش کنید و خمیر را درون آن بگذارید یا اینکه خمیر را در مجاورت شوفاژ یا بخاری بگذازید.
  • شکر نقش بسیار موثری در فعال کردن خمیر مایه دارد از طرفی نمک نیز به همان اندازه می‌تواند مقدار فعالیت خمیر را کم کند پس به میزان نمکی که به خمیر اضافه می‌کنید توجه کنید و به هیچ عنوان نمک را مستقیما روی خمیر مایه نزنید و از قبل نمک را به آرد اضافه کنید.
  • استفاده از لبنیات نیز سرعت فعالیت را کم می‌کند پس اگر برای تهیه خمیر مایه از شیر یا ماست استفاده می‌کنید باید زمان بیشتری برای ور آمدن آن بگذارید.
  • شما نمی‌توانید از خمیر مایه برای چند سال استفاده کنید زیرا مخمر بعد از چندماه کیفیت خود را از دست می‌دهد و دیگر مثل قبل نخواهد بود.
  • برای پخت شیرینی یا نان اندازه‌ها بر حسب پاکت نوشته شده‌اند و هر پاکت معادل یک قاشق غذاخوری می‌باشد.
  • اگر زمان استراحت خمیر از یک حدی فراتر برود ممکن است طعم نان برگردد؛ شما به راحتی می‌توانید زمان
  • استراحت را بررسی کنید، اندازه خمیر را بیرون کاسه مشخص کنید و هنگامی که مقدار آن دوبرابر شد یعنی زمان استراحت به اتمام رسیده است.

آیا می‌دانید قیمت خمیر مایه ۱۰ کیلویی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت خمیر مایه ۱۰ کیلویی به عوامل مختلفی بستگی دارد به همین دلیل ما در این بخش نمی‌توانیم یک قیمت مشخص را به شما اعلام‌ کنیم اما در این بخش به طور کامل به عوامل موثر در قیمت گذاری می‌پردازیم.

  • برند خمیر مایه: یکی از مهترین مواردی که در تعیین قیمت خمیر مایه ۱۰ کیلویی موثر است برند آن است؛ همانگونه که می‌دانید شرکت‌های گوناگونی مخمر مایه را تولید می‌کنند که هر کدام از این شرکت‌ها با توجه به هزینه‌های خود قیمت را مشخص می‌کنند.
  • نوع مخمر: نوع خمیر، کیفیت آن، بافت و طعمی که دارد نیز به طور مستقیم در قیمت گذاری موثر هستند و هرچه کیفیت محصول بیشتر باشد به طبع قیمت آن نیز بالا تر می‌رود.
  • شرایط بازار: بهتر است بدانید که میزان عرضه محصول و تقاضا آن نیز در جابجا کردن قیمت دخیل است و اگر میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد قیمت محصول نیز افزایش می‌یابد.
  • وزن محصول: قطعا می‌دانید که میزان مصرف و نیاز هر فرد با دیگری متفاوت است به همین دلیل تولیدکنندگان مخمرها را در وزن‌های مختلف تولید می‌کنند هرچه وزن محصول بیشتر باشد قیمت آن نیز بالاتر است برای مثال قیمت خمیر مایه ۱۰ کیلویی از خمیر ۱ کیلویی بالاتر است.

با خمیر مایه به نان و شیرینی‌های خود طعم دهید

خمیر مایه ماده‌ای است که با کمک آن می‌توان ارزش و طعم نان، پیراشکی و شیرینی‌هایی که می‌پزید را افزایش دهید و آن را جایگزین ماده مضری همچون جوش شیرین کنید. چنان چه نانوا یا قناد هستید و مصرف بالایی دارید می‌توانید بسته‌های ۱۰ کیلویی مخمر را سفارش دهید و آن را در مدت کوتاهی استفاده کنید تا مخمر کیفیت خود را از دست ندهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن